Berendsen bv

De toegevoegde waarde van ERP-software voor de cultuursector

Geplaatst op

De culturele sector is enorm in niet alleen zijn omvang, maar ook in zijn diversiteit. Het is daarom ook niet altijd even eenvoudig om een geschikt softwaresysteem te vinden, dat feilloos aansluit op de behoeften van de organisatie.

De cultuursector heeft veel baat bij het zo efficiënt mogelijk inrichten van de bedrijfsprocessen. Zo houdt men zoveel mogelijk tijd over voor het allerbelangrijkste dat er is: de klant.

ERP: een definitie

ERP, voluit ook wel bekend als Enterprise Resource Planning, focust zich op het softwarematig in kaart brengen van bedrijfsbrede processen. Het is daarnaast in staat om bepaalde taken te automatiseren en verbindt relevante processen met elkaar, wat op den duur enorm veel tijd bespaart. Vroeger moest men bijvoorbeeld zelf het voorraadpeil in de gaten houden, tegenwoordig kan het systeem eenvoudig detecteren wanneer iets op dreigt te raken en kan het zelfs direct bijbestellen.

Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat het ERP-systeem fungeert als een centrale database waarin bedrijfsbrede data wordt samengebracht. Hierdoor heeft iedere medewerker, op welke afdeling dan ook, toegang tot de meest recente en relevante gegevens. Dit bevordert de onderlinge communicatie en samenwerking aanzienlijk.

Personalisatie

De modulaire inrichting van ERP-software zorgt ervoor dat bedrijven het systeem doorgaans naar persoonlijke voorkeur kunnen laten inrichten. Op deze manier bevat het systeem geen modules waar men geen behoefte aan heeft. Zo zal iedereen wel baat hebben bij een module om de financiën te beheren, maar zal niet ieder bedrijf behoefte hebben aan een module voor productie. Doorgaans zijn de volgende modulen het meest geschikt voor de culturele sector:

#1 – Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management (klantrelatiebeheer) omvat alle activiteiten die met de klant te maken hebben. Interacties en pogingen daartoe worden hierin vastgelegd. Als een klant bijvoorbeeld terugbelt om terug te komen op een vraag van een maand geleden, dan kan men eenvoudig in de gesprekshistorie inzien waar het desbetreffende vraagstuk over ging.

#2 – Business Intelligence (BI)

Voor bedrijven die willen blijven streven naar het verbeteren van de eigen processen, is een BI-tool onmisbaar. Deze module voorziet gebruikers van statistieken, rapporten en allerlei andere soorten data. Hierdoor weet men nog beter wat de huidige stand van zaken is, en kan het eenvoudiger vaststellen op welk vlak er nog progressie geboekt kan worden.

#3 – Warehouse Management Software (WMS)

Warehouse Management, in onze taal ook wel bekend als magazijnbeheer, zorgt ervoor dat alle activiteiten in het magazijn zo efficiënt mogelijk ingericht en beheerd kunnen worden. Van de aankomst van het materiaal, tot aan de uiteindelijke verzending van het product: gebruikers hebben dankzij het WMS overzicht op alle fasen van het proces. Dit biedt ook de mogelijkheid tot verdere optimalisatie, indien noodzakelijk uiteraard.

Branchespecifieke bedrijfssoftware

Het is belangrijk dat bedrijven op zoek gaan naar een softwaresysteem dat zoveel mogelijk aansluit op de behoeften van de organisatie. Zoals eerder vermeld is de omvang van de huidige softwaremarkt enorm, er is dus voor ieder soort bedrijf wel een geschikt systeem te vinden.

De zoektocht naar een nieuw systeem begint altijd bij de gebruiker zelf. Stel uzelf de vraag: op welke manier moet de software onze alledaagse activiteiten gaan ondersteunen? Alleen op die manier zorgt u er namelijk voor dat het systeem feilloos aan zal sluiten op uw behoeften, en kan uw zoektocht van start gaan.

Gerelateerde berichten

Over ons

We nemen de leukste tips met je door. Lees onze teksten en blijf op de hoogte.

Contactgegevens

Via info @ berendsenbv.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden